0
0,00
Brak produktów w koszyku
Suma: 0,00 zł
z VAT

Do darmowej wysyłki brakuje 249,00

Zdrowie

Dzień pomocy małoletnim, czyli Święto Telefonów Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci i Młodzieży to ważne wydarzenie propagujące ideę pomocy młodym osobom. Co roku obchody święta przypadają 17 maja, przy czym w Polsce organizowane są przez Fundację Dzieci Niczyje. Mają one na celu podkreślenie tego, że najmłodsi mierzą się z różnymi trudnościami, a gdy potrzebują wsparcia, ochrony czy opieki – ich jedyną pomocą często może być anonimowa rozmowa ze specjalistą. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, jak działa infolinia dla dzieci i młodzieży, a także, pod jaki numer warto zadzwonić, przeżywając kryzys.

 

Czym są telefony zaufania i do czego służą?

Telefony zaufania to infolinie, które oferują wsparcie emocjonalne oraz poradę osobom w każdym wieku. Szczególnie istotną rolę odgrywają w kontekście dzieci i młodzieży, zapewniając im bezpieczną, dyskretną przestrzeń do rozmowy ze specjalistą o nurtujących sprawach. Konsultanci odbierający telefony zaufania to wykwalifikowani psychologowie oraz pedagodzy profesjonalnie przygotowani do świadczenia tego typu pomocy.

Skierować się do nich można w przypadku szukania wsparcia oraz chęci porozmawiania na temat dotyczący na przykład:

  • trudności w nauce,
  • problemów w relacjach z rówieśnikami, rodzicami lub innymi osobami,
  • doświadczania przemocy albo zaniedbania,
  • kryzysów osobistych,
  • braku wsparcia,
  • odczuwania stanów lękowych, silnych emocji, w tym złości, smutku, żalu i nie tylko,
  • myśli samobójczych,
  • różnego rodzaju nałogów, w tym uzależnienia nikotynowego, od gier bądź internetu.

 

Dostępne w Polsce telefony zaufania dla dzieci i młodzieży

W Polsce istnieją obecnie dwa najpopularniejsze telefony zaufania dla najmłodszych:

  • 116 111 – to pierwszy, ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży,
  • 800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania funkcjonujący od 2008 roku powołany do życia przez Rzecznika Praw Dziecka.

Oba wymienione telefony zaufania działają całodobowo oraz w 100% poufnie. Oznacza to, dzieci nie muszą podawać swojego imienia i nazwiska, miejsca zamieszkania lub innych danych. Co ważne, do specjalistów można zadzwonić o dowolnej porze oraz 7 dni w tygodniu – bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

 

Obchodzenie Międzynarodowego Dnia Telefonów Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

Mimo licznych akcji promocyjnych wiele osób nadal nie wie o istnieniu telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży. Warto zatem, aby 17 maja poświęcić tej kwestii więcej uwagi oraz przyczynić się do rozpowszechnienia informacji o tym, że każda małoletnia osoba może otrzymać fachowe wsparcie psychologiczne, psychoterapeutyczne, prawne bądź socjalne.

Poza propagowaniem idei telefonów zaufania, na przykład podczas spotkań czy zajęć edukacyjnych – dobrze jest też udostępniać numery telefonów na mediach społecznościowych bądź bezpośrednio w różnych placówkach, zachęcać do korzystania z tego typu pomocy oraz podkreślać, że nie stanowi to powodu do wstydu.

Strona wdoz.pl wykorzystuje pliki cookies w celu ułatwienia korzystania z serwisu oraz do celów statystycznych. Istnieje możliwość samodzielnego zarządzania plikami cookies w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji o plikach cookies znajduje się w Polityce Prywatności.

Odmawiam akceptacji
Akceptuję