
Dzień pomocy małoletnim, czyli Święto Telefonów Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci i Młodzieży to ważne wydarzenie propagujące ideę pomocy młodym osobom. Co roku obchody święta przypadają 17 maja, przy czym w Polsce organizowane są przez Fundację Dzieci Niczyje. Mają one na celu podkreślenie tego, że najmłodsi mierzą się z różnymi trudnościami, a gdy potrzebują wsparcia, ochrony czy opieki – ich jedyną pomocą często może być anonimowa rozmowa ze specjalistą. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, jak działa infolinia dla dzieci i młodzieży, a także, pod jaki numer warto zadzwonić, przeżywając kryzys.
Czym są telefony zaufania i do czego służą?
Telefony zaufania to infolinie, które oferują wsparcie emocjonalne oraz poradę osobom w każdym wieku. Szczególnie istotną rolę odgrywają w kontekście dzieci i młodzieży, zapewniając im bezpieczną, dyskretną przestrzeń do rozmowy ze specjalistą o nurtujących sprawach. Konsultanci odbierający telefony zaufania to wykwalifikowani psychologowie oraz pedagodzy profesjonalnie przygotowani do świadczenia tego typu pomocy.
Skierować się do nich można w przypadku szukania wsparcia oraz chęci porozmawiania na temat dotyczący na przykład:
- trudności w nauce,
- problemów w relacjach z rówieśnikami, rodzicami lub innymi osobami,
- doświadczania przemocy albo zaniedbania,
- kryzysów osobistych,
- braku wsparcia,
- odczuwania stanów lękowych, silnych emocji, w tym złości, smutku, żalu i nie tylko,
- myśli samobójczych,
- różnego rodzaju nałogów, w tym uzależnienia nikotynowego, od gier bądź internetu.
Dostępne w Polsce telefony zaufania dla dzieci i młodzieży
W Polsce istnieją obecnie dwa najpopularniejsze telefony zaufania dla najmłodszych:
- 116 111 – to pierwszy, ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży,
- 800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania funkcjonujący od 2008 roku powołany do życia przez Rzecznika Praw Dziecka.
Oba wymienione telefony zaufania działają całodobowo oraz w 100% poufnie. Oznacza to, dzieci nie muszą podawać swojego imienia i nazwiska, miejsca zamieszkania lub innych danych. Co ważne, do specjalistów można zadzwonić o dowolnej porze oraz 7 dni w tygodniu – bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.
Obchodzenie Międzynarodowego Dnia Telefonów Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
Mimo licznych akcji promocyjnych wiele osób nadal nie wie o istnieniu telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży. Warto zatem, aby 17 maja poświęcić tej kwestii więcej uwagi oraz przyczynić się do rozpowszechnienia informacji o tym, że każda małoletnia osoba może otrzymać fachowe wsparcie psychologiczne, psychoterapeutyczne, prawne bądź socjalne.
Poza propagowaniem idei telefonów zaufania, na przykład podczas spotkań czy zajęć edukacyjnych – dobrze jest też udostępniać numery telefonów na mediach społecznościowych bądź bezpośrednio w różnych placówkach, zachęcać do korzystania z tego typu pomocy oraz podkreślać, że nie stanowi to powodu do wstydu.